Aktuellt

Kyrkoherdens predikan vid kyrkoherdemottagningen 1 oktober 2017

2017-10-02

Kyrkoherde Helena Forsbergs predikan vid kyrkoherdemottagning i Bollmoradalens kyrka den 1 oktober.

Den helige Mikaels dag  – änglarna

1 Mosebok

Jakob lämnade Beer Sheva och tog vägen mot Harran. Han kom fram till en plats där han stannade för natten, eftersom solen hade gått ner. Han tog en av stenarna på platsen för att ha den vid huvudgärden. Sedan lade han sig att sova där.

I drömmen såg han en trappa som ledde från jorden ända upp till himlen, och Guds änglar gick upp och ner för den. Och Herren stod framför honom och sade: ”Jag är Herren, din fader Abrahams Gud och Isaks Gud. Marken som du ligger på skall jag ge åt dig och dina ättlingar. De skall bli som stoftkornen på jorden, och du skall utbreda dig åt väster och öster, åt norr och söder, och alla folk på jorden skall önska sig den välsignelse som du och dina ättlingar har fått. Och jag skall vara med dig och skydda dig vart du än går; jag skall föra dig tillbaka till detta land. Jag kommer inte att överge dig, jag skall fullgöra det som jag har lovat dig.”

Jakob vaknade upp ur sömnen. ”Sannerligen”, sade han, ”Herren är på denna plats, och jag visste det inte!” Och han greps av bävan och sade: ”Detta är en plats som väcker bävan, det måste vara Guds boning, här är himlens port.”

Johannesevangeliet

Jesus såg Natanael komma och sade om honom: ”Där är en sann israelit, en som är utan svek.” Natanael frågade: ”Hur kan du känna mig?” Jesus svarade: ”Innan Filippos ropade på dig såg jag dig under fikonträdet.” Natanael svarade: ”Rabbi, du är Guds son, du är Israels konung.” Då sade Jesus till honom: ”Du tror därför att jag sade att jag såg dig under fikonträdet. Större ting skall du få se.” Och han sade: ”Sannerligen, jag säger er: ni skall få se himlen öppen och Guds änglar stiga upp och stiga ner över Människosonen.”

Inledning

De sitter i bilen, mamman kör, pojken sitter i baksätet och nynnar. På radion spelas sommarens hit, – ”jag trodde änglarna fanns, bara, bara i himmelen. Jag trodde änglarna fanns bara, bara i himmeln. Men det var innan jag mötte dig. Nu har jag en ängel här hos mig.” Pojken sjunger med. Lite lågmält så där. Ibland är han tyst och lyssnar, för att sen klämma i refrängen igen.  När låten är slut är pojken tyst en längre stund. Och sen säger han glatt och övertygande: ”den låten med ängeln den handlar om en mamma som har fått en son”.

Det handlar om änglar

Varje söndag i kyrkan handlar om något speciellt, om något som är viktigt och aktuellt. Idag handlar det om änglar. Både musik och berättelser anknyter till änglar. Sen handlar det alltid om dig och mig, om Gud och Jesus Kristus. Men i dag får vi också fundera lite extra över vad änglar kan ha att göra med våra liv och vår vardag oavsett hur vår livssituation ser ut just nu.

Jakobs dröm

Jakob, han har gett sig ut på en vandring. Han har flytt från sin familj, från sin tvillingbror och sin far som han har lurat och han är helt ensam när vi möter honom mitt ute i öknen mellan Beer Sheva och Harran (92 mil lång sträcka). Det har blivit mörkt. Vi kan föreställa oss hur han har vandrat hela dagen i solgasset med få möjligheter att söka skugga. Vattnet som han burit på är snart slut. Han har inte mycket mat. Vi kan anta att det blivit kallt nu när solen gått ned och att han är hungrig, törstig, frusen och jättetrött. Han tar en sten till kudde. Och somnar genast. Och drömmer sedan om en trappa. På den trappan får han se änglar. Änglar som rör sig uppåt mot himmelens öppning och nedåt mot jorden.

När det dyker upp änglar i de bibliska berättelserna är det ofta som Guds budbärare. Och de kommer för att lugna, peppa uppmuntra de som behöver det. De strider också för det goda mot drakar och onda krafter. Som ärkeängeln Mikael. Han kunde inte vara med oss här för att han hade fullt upp i Göteborg.

Till Jakob kommer änglarna i samma stund som Guds röst säger till honom: jag skall vara med dig och skydda dig vart än du än går. Jag kommer inte att överge dig, jag skall fullgöra det som jag har lovat dig.” När Jakob vaknar och ska fortsätta sin vandring och lämna platsen säger han: ”Gud är på denna plats och jag visste det inte, här är himmelens port!”

Evangeliet

Och så fick vi, i berättelsen som Erik läste, höra om Natanael. Natanael var en av Jesu allra närmsta vänner och följare. Lärjungar kallas de. Jesus hade 12 st följare i verkliga livet, inte i sociala medier som många av er förknippar med begreppet följare idag.

Här fick vi vara med om Natanaels första möte med Jesus. Precis innan har Natanael lite hånfullt, tycker jag nog, frågat vem Jesus från Nasaret är och om det verkligen kan komma något gott från därifrån. Och så säger Jesus om Natanael: Där är en sann israelit utan svek. Och Natanael frågar (väldigt förvånad) något i stil med: Hur kan du veta något om mig? Hur kan du känna mig? Och Jesus svarar (lite kryptiskt, men ändå): innan Filippos ropade på dig, hade jag redan sett dig under fikonträdet. Och då fullkomligt smälter Natanael. Och vi förstår att det är något i det som Jesus säger till honom, som får honom att bekänna: Du är Guds son. Och då säger Jesus: ” Du tror, därför att jag sa att jag såg dig under fikonträdet. Du kommer att få se större saker än så. Du ska få se himlen öppna sig och Guds änglar stiga upp och stiga ner över Människosonen.

I judisk tradition är symboliserar trappan det som binder samman himmel och jord. När Jesus säger till Natanael att han ska få se himlen öppna sig så nämns ingen trapp. Han säger istället att änglarna ska stiga upp och stiga ner över människosonen. Det är Jesus själv det. I det nya testamentet är det Jesus Kristus som är trappen. Jesus Kristus är den som binder ihop himmel och jord. Jord med himmel och för samman Gud med människan.

Och så kopplas berättelsen om Jakob och Natanael ihop. Det finns något gemensamt med berättelserna här som inte bara har med de här änglarna att göra även om de spelar roll. Det har mer med den där upplevelsen att göra. Upplevelsen av, skulle jag vilja säga:  det heliga. Upplevelsen av att vara sedd, känd, älskad och utvald att göra. Just det som också pojken uttrycker i sin tolkning av en pop-hit. En upplevelse av helighet. Jakob, Natanel och vår nynnande pojke är med om det. Det som Kirsi i idoljuryn skulle kalla ett ”Halleluja moment” det där som känns i en, ibland som ett litet, litet pirr i maggropen och ibland som att bli rejält omskakad. Tagen.

Att få syn på det heliga

Upplevelsen av det heliga är svår att förklara. Vi just, bara känner det. När vi upplever något heligt, om det så är mitt i vardagen, vid diskbänken, med näsan i boken, på promenaden, på bussen, i hallen i hissen eller mitt i det festliga, dramatiska och högtidigliga så kan vi tänka oss att det rest sig en stege som i Jakobs dröm, från botten i oss själva upp mot himlen och om du koncentrerar dig, lyssnar ordentligt och ser dig noga om kring så kommer du också att få se änglar. Precis som Jesus lovade Natanael, att du som har anat nåt kommer också att få se större ting!

Kyrkan och det heliga

Som kyrka, som en del av både den världsvida kyrkan och här lokalt i Tyresö församling vill vi/jag skapa möjlighet för människor, att få syn på och uppleva det heliga och göra rum för det heliga i våra liv. Här i Tyresö församling försöker vi skapa förutsättningar för det genom att först och främst fira gudstjänst men också genom annan verksamhet. Pilgrimsvandringar i Tyresö slottspark, genom konserter, utställningar, föreläsningar och existentiella samtal, genom att öppna dörrarna för utsatta människor här i Bollmora och inte minst genom att aktivt bjuda in barn, familjer och unga att hitta en plats att känna sig hemma på, där det finns möjlighet att få utvecklas och växa intill och med det heliga i fokus. Jesus Kristus – den som för oss närmare himlen och den som drar Gud närmare jorden.

Jag vill också att vi tillsammans skapar möjligheten för det heliga att breda ut sig i världen och ge plats för Guds närvaro utanför kyrkans rum. Ordet helig betyder också okränkbar och mycket dyrbar. Som livet självt. Så: När livet värnas, värnas det heliga. Alltså blir också konsekvensen att du som sträcker ut en hjälpande hand, du som protesterar högljutt när människovärdet kränks, du som vågar säga ifrån när en klasskompis blir mobbad, skänker en slant eller hälsar en flykting välkommen är med och möjliggör för det heliga att breda ut sig. Så vill jag att kyrkan ska vara!

Den sången måste handla om en mamma som får en son – snacka om att ha lyckats proppa sin unge med full med kärlek. Den här dagen handlar om Gud som gör allt för att proppa dig full med kärlek så att du i din tur ska kunna få mer av det heliga att breda ut dig. Den här dagen handlar om Gud som förbinder dig till himlen och sig själv till jorden genom Jesus Kristus.