Aktuellt

Konsert: Aquae profundum med Erik Jeor

2021-04-29

Erik Jeor öppnar känslodörrar med tonsatta gamla böner.
Konsert med Erik Jeor, Josefin Runsteen, Andreaz Hedén och Nils Berg

Välkommen till Bollmoradalens kyrka i Tyresö lördagen den 8 maj 16.00, då vi får lyssna till sånger från Aquae profundum, med musikern och bildkonstnären Erik Jeor.
Konserten kan ses i spelaren nedan.

I en orolig tid kan lugn uppnås genom att läsa kyrkofädernas texter som kallar till reflektion och meditation. Erkände bildkonstnären Erik Jeor har nu satt musik till flera av dessa på det ambitiöst kontemplativa albumet ”Aquae profundum”.

”Spela som en munk i ett kloster.” Det var en uppmaning som Erik Jeor gav till musikerna på nya albumet ”Aquae profundum”. Tagen ur sitt sammanhang kan den formuleringen möjligen se underlig ut. Men med vetskap om att artisten med detta åsyftade betydelsen ”spela bara det mest nödvändiga” blir det mer begripligt – och rentav logiskt om du har skivan ifråga i lurarna.

Med uppbackning från några av landets främsta musiker har Erik Jeor, även känd som bildkonstnär, spelat in en skiva som samtidigt lyckas vara mäktig och lågmäld. De sparsmakade men sofistikerade arrangemangen illustrerar perfekt texternas tema av reflektion.

Men så handlar det inte om vilka texter som helst.

På ”Aquae profundum”, latin för ”Vattnets djup”, har Erik Jeor tonsatt kyrkofädernas urgamla böner från mestadels 200–300-talet, skrivna av Augustinus, Origenes, Gregor från Nazians och, senare, vår egen Gunnel Vallquist. Och han har gjort det med en ensemble bestående av Jennie Abrahamson, Sara Isaksson, Goran Kajfeš, Per Texas Johansson, Andreaz Heden, Johan Graden, Konrad Agnas och Torbjörn Zetterberg. Var och en bidrog med sitt men en grundförutsättning för Jeor var de inblandades dragning åt det kontemplativa.

”Sångerna är inte avsedda för stora katedraler eller offentlig ceremoni, utan för personlig meditation, i hörlurarna på bussen, i kapell och vardagsrum”, säger Erik Jeor. ”Texterna som skrevs i fornkyrkan står sig än. Deras resonans är tydlig. Arbetet handlar delvis om att förankra dessa texter i vår samtid. Hur kan liturgins språkdräkt bearbetas och tala till och beröra människor idag? När man läser författarnas biografier förstår man att de inte var perfekta, alltså helgon. Kanske är det så att texternas djup finns där just tack vare att omvändelse sker över tid och att kyrkofäderna gradvis vuxit i ödmjukhet och helighet? Det har varit skönt för mig att luta mig emot.”

Erik Jeor började sätta musik till bönerna för tjugo år sedan, tog sedan ett uppehåll och återvände till dem för ungefär tio år sedan. ”De här bönerna har så många olika känslolägen”, säger han, för att i nästa mening fånga skivans själva essens: ”Musik har en enorm möjlighet att öppna upp känslodörrar i oss som annars inte skulle öppna sig.”

Erik Jeor om sista låten på skivan, som är en tonsatt text av Proust-översättaren och akademiledamoten Gunnel Vallquist:

”Det kändes självklart att låta Gunnel Vallquist bidra med en text. Texten är modern jämfört med de andra som är från urkyrkans tid. Musiken är också den från idag och innehåller mer rörelse än de andra. Låten är albumets sista, dess grande finale. Vallquists ord är från nu, men bär ett omisskännligt eko från de äldre texterna. Tidsrymden mellan dem är ofattbart lång, men det är samma tilltal från Gud till mig och dig, då som nu. Uppmaningen från en sky av vittnen, som dag för dag blir fler och fler, att acceptera hjärtats fattigdom är tidlös och gäller alltjämt. Att leva för den andre.”
Lyssna här

Medverkande i konserten

Erik Jeor, bildkonstnär och musiker, bor och arbetar i Stockholm. Han har en masterexamen i fri konst från Kungl. Konsthögskolan. Hans verk har visats såväl nationellt som internationellt, i bland annat Hongkong, Shanghai, New York. Han finns representerad i samlingar som bland annat Moderna Museet och Malmö Konstmuseum och har utfört en offentlig utsmyckning för Karolinska Institutet.

Josefin Runsteen, är en svensk violinist, trummis, producent, kompositör och arrangör. Under uppväxten skolad som klassisk violinist. I tonåren började hon utforska fler instrument och genrer, turnerade med några av de största skandinaviska popakterna som Ane Brun, Håkan Hellström, Jens Lekman, Loney Dear, Anna Järvinen och senare även internationella handlingar; Damien Rice, Feist och Frank Ocean.

Andreaz Hedén, keyboard, är frilansmusiker och kompositör som fritt rör sig mellan konstmusik och jazz och har tidigare samarbetat med bland andra Gösta Rundqvist och Jonatan Johansson.

Nils Berg, är en inflytelserik röst i nordisk jazz. Med sin kvartett The Stoner har han gjort sig ett namn både i Sverige och internationellt och 2007 fick han det prestigefyllda Jazz-in-Sweden-priset. 2015 tilldelades han priset, Jazzkatten, i kategorin Årets kompositör, av Sveriges radio.

Ljud och mixning: Anton Sundell
Video: Erik Linder